Sergey Oboguev (oboguev) wrote,
Sergey Oboguev
oboguev

о мотивациях


Из вирши "Чеченке" Надежды Банчик, одной из т.н. правозащитниц (члена Amnesty International и т.д.), призвавшей кувейтского эмира четвертовать русских офицеров (причем -- характерное для правозащитников -- еще до суда над ними).

О сестра-чеченка, дай мне руку!
Я надену желтую звезду.
Сквозь твою безвыходную муку
Я с тобою вместе побреду.

Мы присядем ночью на вокзале,
И, дождавшись, когда все уснут,
Ты расскажешь сыну о Джохаре.
А наутро вновь продолжим путь.

Сама Банчик объясняет свои мотивы так:
"Я - еврейка, и именно поэтому обращаюсь к чеченскому народу с горячим сочувствием."


* * *

Не то, конечно, чтобы Банчик любила чеченцев [*] -- но их можно великолепно использовать для продвижения еврейских специальных интересов в России за счет русских и общероссийских.
[*] Хотя при необходимости, разумеется, можно не только использовать риторику сочувствия вовне, но и возбуждать в себе чувство, будто произносишь эту риторику искренне, как-бы-уверовать в нее (типический пример чего продемонстрировала нам напр. stilo).

Как обсуждает МакДональд (SAID, гл. 7-8),

Evolutionists propose that ideologies serve the evolutionary interests of those who adopt them (see PTSDA, Ch. 1). Rationalization, deception and self-deception are expected among those who create and maintain ideologies, as seen, for example, in Chapters 3-5 where it was noted that [...] group strategies have been characterized by ideologies that interpret and rationalize history from the perspective of the ingroup. This phenomenon is a direct consequence of social identity theory: groups tend to develop highly flattering self-images that enhance group allegiance and the self-esteem of group members, the only constraint being that the presentation of the ingroup must be plausible (e.g., Crocker et al. 1993). Oftentimes these positive self-images of the ingroup are accompanied by negative portrayals of outgroups.

[...]

Evolutionists have shown considerable interest in deception and self-deception as mechanisms for furthering evolutionary goals (Alexander 1987; Beahrs 1996; Trivers 1985, 1991). Evolutionists propose that self-deception is favored whenever it prevents the detection of one's deceptions of others. Deception and self-deception are thus interdependent phenomena. Self-deceiving individuals are able to present an appearance of trustworthiness and sincerity and to believe their own rationalizations: "The agent is now perceived by both self and others as 'genuine,' a truly 'good person' as opposed to 'manipulator'" ( Beahrs 1996, 6).
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

  • 4 comments